lack_medium_small_squaمحرم‌الحرام

از دوشنبه ۹۷/۰۶/۱۹

بمدت ۱۲شب
ساعت ۲۱:۰۰
:small_red_triangle_down:دسته روی شام ‌غریبان:small_red_triangle_down:
:black_small_square:سخنران

حجت الاسلام مهدوی‌ارفع
:black_small_square:مداحان
حاج محمدرضا بذری
کربلایی جبار بذری

♦️ روابط عمومی هیات ♦️

مراسم بعدی

«تفکر و تکلیف دو عنصر حادثه عاشورا»
انسانها بعد از حوادث بزرگی که پیرامون ما اتفاق می افتد به سه گروه تقسیم می شوند:
1-دسته اول کسانی که پایان کار و صورت قصه را می بینند.
2-دسته دوم کسانی که ریشه های حادثه را در تاریخ و گذشته تحقیق می کنند.
3-دسته سوم کسانی که علاوه بر نگاه به گذشته و ریشه یابی،آینده را هم می توانند بسازند.
. دسته اول ارزشی ندارند چون حادثه کربلا را از یک صبح تا غروب عاشورا می بینند و کشته شدن امام حسین را فقط درک می کنند.
. دسته دوم بررسی می کنند که چگونه ممکن است این اتفاق افتاده باشد و چرا امت پیغمبر به جایی می رسد که پسر پیغمبر را به بدترین وضع می کشند.
. دسته سوم یک گام جلوتر می روند و علاوه بر اینکه می فهمند ریشه های این حادثه بزرگ چیست می ترسند از اینکه این واقعه دوباره تکرار شود.
. اگر یک روزی یک بخشی از امت پیغمبر یک کار به این بزرگی و با اهمیتی را مرتکب شدند پس باز هم ممکن است مرتکب شوند.
. باور و ارزش گذاری کنیم که دسته سوم از همه مهمتر است و  باور کنیم که امام حسین و اصحاب و اولادشان انتظار دارند که ما از گروه سوم باشیم راههای مختلفی برای اثباتش وجود دارد که بهترینش رجوع به گفته و سیره خود اهل بیت است تا ببینیم آیا آنها هم امام حسین را فقط در روز عاشورا و قتلگاه خلاصه می کنند یا به شدت با این روش و سیره مخالف بودند و یکی از عوامل انحراف از حقیقت عاشورا می دانستند.
امام حسینی که نه اندیشه بیاورد نه وظیفه به هیچ دردی نمی خورد.
عاشورایی که نه اندیشه برانگیزد و نه تکلیف ایجاد کند قطعا ضد عاشوراست.
. این آنتی عاشوراست که دشمن یا دوست جاهل به خورد ما میدهد.
. اگر قرار باشد امام حسین در قتلگاه خلاصه شود و فقط سینه زده شود و گریه گردد و تمام  که حضرت زینب از همه محق تر است،چرا که همه مصیبتها را به چشم دید.
. تاریخ نشان می دهد وقتی دشمن به خیال خود تمام این مسیر دقیق طراحی شده را در قتلگاه کربلا به نتیجه رساند نقش زینب کبری روشن شد.
زینب کبری این نقطه پایان تاریخ اهل بیت به نظر یزید را تبدیل کرد به نقطه آغاز اهل بیت و پایان بنی امیه.
. وقتی زنب کبری بر پیکر تکه تکه شده امام حسین رسید و دست بر پیکر امام حسین برد در قالب رمز دو جمله فرمود:
1)« اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان» خدایا این قربانی اندک را از ما بپذیر.
. این فقط یک خضوع عابدانه و زاهدانه و عارفانه نیست
تمام جریان فرهنگی خبیثانه ای که علیه اهل بیت درست کردند تا به امام حسین رسیده بود،مردم باور کرده بودند که ایشان از دین خروج کرده{لذا} با این جمله همه را به هم ریخت که این قربان راه خداست.
2)«بابی، اَلْمَقْتُولُ بِیَوْم‌‌ الْجُمُعَه، اَوِالْاِثْنَیْن» پدر زینب فدای این کشت شود که باید بررسی شود روز جمعه کشته شد یا دوشنبه
. جمله دوم بالاتر از جمله اول می باشد و نکته ریز سیاسی در آن نهفته است
. منظور زینب کبری ازین جمله این بود که بروید و ببینید حسین را روز عاشورا که جمعه بود کشتند یا سقیفه که روز دوشنبه بود و این کد را به ما داد.
. یعنی هم اندیشه را در ما لازم دانست و به شرط اندیشه گریه کنیم هم تکلیف به ما داد.
اگر در کربلا،اما حسین،عاشورا و.. دو عنصر اندیشه و تکلیف نباشد یا جاهلانه یا خائنانه تهی کردن امام حسین از حقیقت است.
. امام حسین کشته نشد که اشک بر امام حسین گناهان ما را ببخشد،این تفکری مسیحی است که عیسی کشته شد و گناهان مسیحیان بخشیده شد.
. همه عالم باید تکه که و کشته شود تا امام حسین پا برجا بماند نه اینکه امام حسین کشته شود تا گناهان ما بخشیده شود.
. اگر انسان با معرفت و تکلیف انس گرفته شود و بلند شود با هر آهی گناهان را خواهند بخشید.
. معرفت،شرط آنهمه آثار بر گریه برای امام حسین است.
. هرچیزی به نام امام حسین بیرون آمد اگر این دو عنصر(اندیشه و تکلیف)را نداشت باید گذاشت کنار.
. ثوابهای در نظر گرفته شده برای زیارت عاشورا برای این است که به خود زیارت عاشورا برسیم و درک کنیم نه اینکه به ثواب زیارت عاشورا برسیم.
. چون طی سالها فقط زیارعاشورا خوانده شد در حالی که نه فکر در آن بود نه تکلیفی ، در طول تاریخ عاشوراهای متعددی رخ داد.
. معارف راهبردی در زیارت عاشورا:
1-معارفی که ذیل واژه های کلیدی زیارت عاشورا گنجانده شده و پنهان شد.
. چرایی 100بار سلام دادن و علت سلام دادن به این اشخاص.
. دو خط در تاریخ به موازات هم حرکت میکنند:جریان حق و جریان باطل که باید تکلیف اعتقادی و عملی خود را با این دو خط مشخص کنیم.
. در زیارت عاشورا باید از سلام دادن به مودت رسید و از مودت به معیت و از معیت به ثبات قدم .
. از امام حسینِ رفته به امام آینده سلام می کنیم تا همراه او باشیم و در راه او ثبات قدم داشته باشیم.
2-جریان شناسی دشمنی با اهل بیت
. چگونه کار نشدنی و محال را انجام دادند و چگونه و چه کسانی کاری که کسی یک روزی گمان نمی کرد پسر پیغمبر زا بکشند خودش یا فرزندانش دست به این کار بزنند.
. سه جریان دست به دست هم دادند تا این کار شکل گرفت:
1-جریان امت مؤسس(فلعن الله أمة أسّست أساس الظلم والجور عليكم أهل البيت)
2-جریات امت ممهّد{زمینه ساز}( وَ لَعَنَ اللَّه الْمُمَهِّدِینَ لَهُمْ بِالتَّمْكِینِ مِنْ قِتَالِكُم)
3-جریان توده{حزب باد}( للّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَيْنَ وَ شايَعَتْ وَ بايَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلى قَتْلِهِ)
. باید این سه جریان را خوب شناخت تا بعد فهمید که جریان مؤسس در اتاق فکرشان چگونه توانستند این جریان را شکل دهند.
. اسلام را آنها خوب فهمیدند و این بود که از هر سری وارد شوند تنها مانع راهشان اهل بیت است و بررسی کردند و به جایگاه اهل بیت دست یافتند.
. خداوند در قرآن دو جایگاه اختصاصی به اهل بیت داده که به احدی نداده:
1--جایگاه اجتماعی: ﴿إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ مائده-آیهٔ ۵۵)
ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده‌اند همان کسانی که نماز برپا می‌دارند و زکات می‌دهند در حالی که در رکوع نمازند
2-جایگاه قلبی: (قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی شوری23)
بگو به ازای آن [رسالت] پاداشی از شما خواستار نیستم مگر دوستی در باره خویشاوندان
. مودت اهل بیت که استثنا فقط برای اهل بیت واجب کرده است و اجر رسالت قرار داد.
. بنابر این میبایست خلق استراتژی هایی شود که مقام اجتماعی(حکومت)از ایشان گرفته شود(دفعتکم عن مقامکم) و بعد به برکت قدرت حکومت مودت قلبی از قلبها گرفته گردد(ازالتکم عن مراتبکم)
. زیارت عاشورا پک فصل مفصلی به ما می گوید ببینید چقد دقیق کار کردند،چه استراتژی شیطانی دقیقی داشتند،چقدر موفق شدند،تا کجا پیش رفتند و...
. زیارت عاشورا یک صحنه وحشتناکی درست می کند که اگر انسان عمیق نباشد گمان می کند همه چیز دست باطل افتاد و به یأس که نزدیک شد،در این تهدید بالفعل،شاهکار حسین را نشان می دهد که تاریخ را برگرداند.
. امام حسین را با این مقدمات باید شناخت
. زیارت عاشورا به ما می فهماند که چقدر در فهم امام حسین کوچک بودیم.
. سجده زیارت عاشورا گل زیارتنامه است
. اگر عاشورا مصیبت بود که باید شکایت کرد،چرا سجده شکر می کنیم؟مگر نعمت است؟
. در دل این مصیبت عظما نعمت عظمایی نهفته هست که حسین این نعمت را کشف می کند و به بشریت عرضه میکند.
. اگر کربلا در کربلا حبس شود یزید هم حاضر است برای امام حسین حرم بسازد.

اضافه کردن نظر