خلاصه متن سخنرانی شب سوم اربعین حسینی99/07/16

حجت الاسلام کاردان ـــ شب سوم اربعین حسینی ۱۳۹۹/۰۷/۱۶

 

توجه به آنچه که اربعین را ساخته است

در روایات نداریم که زیارت عاشورا نشانه مؤمن است ولی داریم که زیارت اربعین نشانه مؤمن است.

در روایتی از امام صادق علیه السلام در سفینة البحار داریم: بالای همه گناهان حب دنیاست.

قرآن مردم را در رابطه با دنیا چهار دسته کرد

۱.افرادی که هم دنیا را طلب می‌کنند و هم آخرت را طلب می‌کنند. (ربنا آتنا فی الدنیا حسنة و فی الآخرة حسنة و قنا عذاب النار ). دنیا را مزرعه آخرت می‌شناسند

شخصی خدمت امام صادق علیه السلام آمد و گفت ما چرا انقدر دنیا را دوست داریم؟ حضرت فرمود : دنیا را برای چه دوست دارید؟ گفت دوست دارم مالم زیاد شود و حج به جا بیاورم. می‌خواهم مال داشته باشم و آن را ببخشم و هوای اطرافیان (جهیزیه، کمک به بیمار و… ) را داشته باشم. حضرت فرمود : این که اسمش دنیا نیست آخرت همین است

۲. افرادی که فقط دنیا را می‌خواهند و از آخرت هیچ بهره ای ندارند(زندگی حیوانی)

کسانی که امام حسین علیه السلام را به شهادت رساندند از همین دسته بودند.

وقتی خبر دادند که جناب مختار عمر سعد را به درک واصل کرده امام سجاد سجده کردند و فرمودند به زن های بنی هاشم بگویید لباس سیاه را از تن درآورند. امام حسین به عمرسعد گفته بود به گندم ری نمیرسی و عمر سعد گفت من به جو آن راضی هستم.

پیامبر به امام علی علیه السلام وصیت کرد : دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است. اگر دنیا به اندازه یک بال مگس در نزد خدا ارزش داشت خدا یک جرعه آب به کافر نمی نوشاند.

۳. افرادی که نه دنیا دارند و نه آخرت (خسرالدنیا والآخر‌‌‌‌‌‌‌ة )

در مورد این افراد در سوره حج داریم که آنان خدا را بر یک حرف عبادت می‌کنند اگر خیری به او اصابت کند (مالی به او برسد، معامله شیرینی انجام دهد) به خدا مطمئن هستند. (در روایت داریم مال حرام روزی خدا نیست به خدا نسبت ندهید) و اگر آزمایشی (فتنه ای) به او اصابت کند (دچار بیماری شود و یا فرزندش را از دست بدهد) به پشت برمی‌گردد (خدا دیگر ما را نمی‌بیند ).

پیامبر در وصیت به امام علی علیه السلام فرمودند : بدترین مردم آن کسی است که آخرتش را به دنیا بفروشد و بدتر از آن کسی است که آخرتش را برای دنیای دیگران بفروشد (شهادت بیجا دادن، پستی بگیرد و به دیگران ظلم کند. )

۴. افرادی که فقط و فقط زندگی خود را برای آخرت گذاشتند.

هیچ کس مانند امام حسین علیه السلام دار و ندارش را برای خدا نداد.

خدایا آنچه که داشتم با تو معامله کردم.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها